Odklad splátek úvěrů v souvislosti s koronavirem

18.03.2020

Většina bank chce občanům a drobným podnikatelům, kteří se dostanou do finančních problémů kvůli nouzovému stavu, nabídnou možnost odkladu splátek úvěrů. Přinášíme přehled zatím dostupných informací jak postupovat.

Aktualizováno 18. 3. 2020

Doporučení na odklad splátek vzešlo z prezidia České bankovní asociace, které se konalo ve čtvrtek a zapojily se do něj všechny velké banky, tedy také Česká spořitelna, ČSOB nebo Raiffeisenka. "Prezidium se shodlo, že vhodným nástrojem je v doložených případech poskytnout klientům možnost tříměsíčního odkladu splátek hypotečních a spotřebitelských úvěrů. Primárně se přitom banky zaměří na klienty z řad zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných, protože lze předpokládat, že právě na ně dopadne epidemie nejtíživěji. Současně byly zahájeny konzultace s Českou národní bankou s cílem, aby v těchto případech byl nastíněný přístup ke klientům zohledněn při bankovním dohledu, který nad bankami provádí," uvedla asociace.

Zdroj: forbes.cz

Registr dlužníků a odklad splátek

V registru dlužníků by měl být zaznamenán odklad vašich splátek, nicméně odklad splátek z důvodu epidemie koronaviru by neměl být podle České bankovní asociace v registru dlužníků zaznamenán.

Nicméně banky musí zpracovat proces odkladu splátek navržený ČBA, což vyžaduje vytvoření metodických pokynů a nastavení technických procesů, na kterých nyní banky pracují.

Zdroj:Finance.cz

Česká spořitelna

Umožní odklad splátek hypoték a úvěrů

Pokud se klienti v důsledku epidemie koronaviru dostali do těžkostí se splácením, umožní ČS odklad splátek o 3 měsíce.

Nabídne rychlé překlenovací půjčky pro podnikatele

Ve spolupráci s Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou a Ministerstvem průmyslu a obchodu umožní ČS pro zmírnění nejtěžších ekonomických dopadů epidemie podnikatelům rychlé čerpání překlenovacích úvěrů.

Jak přesně o odklad nebo půjčku požádat zveřejní ČS zanedlouho na webu a sociálních sítích.

Equa bank

Odklad splátek bude umožňovat, když k tomu bude prokazatelný a doložitelný důvod. Předpoklad odkladu od dubnové splátky (na březnovou současná situace nemá vliv). Nebude umožněno u příjmu z důchodu, u OSVČ individuální posouzení.

Postup a podmínky pro klienty

  • aktuálně je možné udělat pouze odklad splátek jistiny a odklad nelze udělat u nejbližší splátky, tzn. že nejbližší splátka proběhne celá a až u následují splátky bude možnost odkladu jistiny,
  • zároveň banka pracuje na změnách, aby bylo možné provést odklad celých splátek hypotečního úvěru a to už od nejbližší následující splátky; doporučujeme tedy počkat na nové info ze strany banky

O odklad lze zažádat e-mailem na klientske.centrum@equabank.cz, na Call Centru tel.č. 222 010 222, či pobočce.

Odklad splátek, spotřebitelské úvěry

  • je možný, primárně od dubnové splátky.
  • klient se může obrátit na call centrum (222 010 222, klientske.centrum@equabank.cz) případně nejbližší pobočku (https://www.equabank.cz/adresy-pobocek.

Hypoteční banka

"Prosíme naše klienty, kteří se do nepříznivé situace dostali, aby zatím nežádali o odklad splátek. Připravujeme pro Vás rady, jak bude nutné postupovat. Podrobnosti zveřejníme na těchto stránkách v průběhu týdne."

Komerční banka

Žádost o odklad splátek na dobu tří měsíců mohou klienti podat online na webu KB.

Klient ve formuláři vyplní jméno, příjmení, datum narození, e-mail, telefon a zadá typ úvěru. Zároveň "Souhlasí s tím, aby byl během několika následujících dní kontaktován pracovníkem Kontaktního centra Komerční banky, a.s., který mu sdělí možné varianty odkladu splátek."

mBank

Umožní odklad splátek na dobu tří měsíců. V tuto chvíli funguje klasický proces přes pobočku, ale ve vývoji pracují na nové funkcionalitě do aplikace tak, aby se mohlo požádat kdykoliv distančně. O přesnějších postupech bude banka nadále informovat.

Modrá pyramida stavební spořitelna

Modrá pyramida si plně uvědomuje negativní dopady epidemie COVID-19 na finanční situaci některých svých klientů, kterým se v souvislosti s aktuální mimořádností dočasně sníží příjmy. V tomto nelehkém životním období je jim připravena pomoci, a to i formou úlevy ve splácení. Klienti, kteří využívají úvěry na bydlení od Modré pyramidy, tak mohou žádat o odklad splátek až o tři měsíce. Nabídka se vztahuje na fyzické osoby a fyzické osoby podnikatele.

Pro bližší informace se klienti mohou obracet na e-mailovou adresu podpora.splaceni@mpss.cz.

MONETA Money Bank

Z prohlášení banky ze dne 13. 3. 2020:

"Nepodceňujeme vážnost stávající situace a učiníme vše pro to, abychom svým stávajícím klientům vyšli maximálně vstříc a pomohli. Proto banka intenzivně pracuje na řešeních, která by měla být pro naše klienty administrativně a procesně nejjednodušší. Naše kroky musí zároveň splňovat požadavky platné legislativy, regulace a obezřetnosti v podnikání."

Sledujte informace na webu MMB.

Raiffeisenbank

Sdělení raiffeisenbank:

"V Raiffeisenbank vždy přistupujeme ke klientům s individuální péčí. Stejně tak se budeme snažit vyjít vstříc našim klientům, kteří se dostanou do finančních potíží, a pomoci jim i v současné nelehké situaci. Každý jednotlivý případ budeme posuzovat individuálně a s maximálním respektem k individuálním potřebám klienta. Žádosti budeme přijímat elektronickou cestou. Konkrétní postup, jak přesně žádost podat, zveřejníme co nejdříve nawebových stránkách banky a sociálních sítích."

Raiffeisen stavební spořitelna

S platností od 1. 3. 2020 do odvolání umožní RSTS klientům ZDARMA posun splácení splátek úvěru a dospořování o max. 3 měsíce.

Co má klient udělat, aby mu byl povolen odklad splátek:

  • podat žádost o posun splátek a vkladů na speciálním formuláři RSTS
  • čestné prohlášení, že jeho finanční situace je ovlivněna koronavirovou epidemií,
  • podmínkou kladného vyřízení žádosti je, že na úvěrovém a spořicím účtu jsou k uplynulému měsíci uhrazeny všechny nedoplatky

Jak zaslat formulář do RSTS:

Přesný postup najdete ve Sdělení 4/2020

Sberbank

Souhrnné informace včetně formláře žádosti najdete na webu banky.

Snížení splátek:

  • je realizováno pouze, pokud je klient ve finanční tísni nebo se do ní prokazatelně dostane,
  • žádost o úlevu ve splácení musí vždy podat samotný klient a to s dostatečným časovým předstihem, tj. 5 pracovních dnů a více (žádosti s kratším termínem nelze technicky zpracovat)
  • žádost musí být do Banky doručena buď elektronicky z emailu klienta nebo v nezbytných případech v písemné podobě;
  • netýká se smluv, u kterých je na smlouvě dlužná částka. Klient tedy aktuálně nesmí být po splatnosti vůči Bance,
  • snížení splátek bude realizováno pro splátky nejdříve od 01. 04. 2020,
  • vždy dojde k úpravě splátkového kalendáře předmětného úvěru tak, aby byl zachován původní termín splatnosti. Dojde tedy k navýšení zbývajících měsíčních splátek,
  • odklad splátek je zdarma bez poplatku, jistina bude navýšena na celé stokoruny směrem nahoru,
  • ve vztahu k úvěrovým registrům (tj. do registru BRKI/NRKI) je prováděno formou restrukturalizace (aktuálně jednáme s regulátorem ohledně možné změny přístupu ve vykazování).
  • sepsání žádosti neznamená její automatické schválení, každá žádost je ze strany banky individuálně posouzena.

Žádost o snížení splátek zasílá klient na mailovou adresu: ecl@sberbankcz.cz

UniCredit Bank

Odklad splátek řeší, zatím nemáme konkrétní informace.

Wüstenrot

V současné chvíli situaci interně řeší a do doby dokončení veškerých nutných analýz nebude vydávat žádné prohlášení.


Zdroj: insia.cz - Libuše Pizúrová